Dialogisk læsning er en metode i
højtlæsning, der er udviklet af den amerikanske forsker G.J. Whitehurst. I
modsætning til den mere traditionelle højtlæsning, læser den voksne i dialogisk
læsning på en måde, der skaber sprogligt samspil med børnene. Der er tale om
både dialog og læsning, og en tekst læses i alt 3 gange. Dialogisk læsning kan
inddeles i før læsningen, under læsningen og efter læsningen.
1. gennemlæsning foregår uden
afbrydelser. Inden læsningen snakkes der om bogens forside og tanker omkring
for eksempel titel, forfatter, billeder, bagside tekst m.m – der er tale om før læsning.
2. gennemlæsning inviterer til
afbrydelser, spørgsmål og samtale. Vi er her i under læsningen, og der stoppes op undervejs i læsningen med fokus
på for eksempel svære ord, rim, indhold m.m.
3. gennemlæsning indbyder til genfortælling,
vurdering af bogen, snak om tema, svære ord m.m. – der er tale om efter læsning. I 3. gennemlæsning kan
børnene også inddrages i læsningen og eventuelt læse dele af teksten, som de på
dette tidspunkt kender godt. Efterfølgende kan der for eksempel laves en boganmeldelse af bogen.
Dialogisk læsning kan være et godt
redskab til udvikling af børns ordforråd, kommunikative kompetencer, viden om
bøger og skriftsprog, læseglæde m.m.
Dialogisk læsning anvendes ofte på
billedbøger og i arbejdet med børnelitteratur og på Gyldendals læringsportal dansk0.-2.gyldendal.dk
er der et forløb, hvor der anvendes dialogisk læsning i arbejdet med Palle
P og perlen.
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar