Nogle af undervisningsforløbene, der henvises til på denne side, ligger på MinUddannelse.dk. De, der endnu ikke er lagt ind, kan deles på Google Drev af kolleger på mellemtrinnet. Læringsmålene vil også fremgå af forløbene.
Læsning i dansk i 3. og 4. klasse
Læsning generelt
Vi sørger for faste læserutiner, med daglig læsning - evt. ved hjælp af læsebarometer, læsekontrakt mm (Læg link på)
Læsehuskelisten er et godt redskab til at skabe overblik i forhold til forberedelsen med arbejdet med læsning. Tilpas listen til klassetrinnet.
Sådan kan der arbejdes med målene:
Finde tekst
At kunne finde gode bøger på biblioteket er fordrende for læselysten, derfor er det stadig vigtig at have fokus på besøg på biblioteket.
Derudover kan der arbejdes med søgespørgsmål på internetsider, og her er der uanede muligheder indenfor de emner klassen arbejder med. Nogle af de sider der anvendes meget på Vester Hassing skole, på disse klassetrin, er danske-dyr.dk og læsløs.dk.
Elever i 3. og 4. klasse bør begynde at forholde sig til relevansen af indholdet i de bøger og på de sider de finder. Sammen med eleverne skal der sættes mål for læsningen.
Det er vigtigt at eleverne læser alderssvarende tekster af forskellig type. Al læsning er værdifuld.
Derudover kan der arbejdes med søgespørgsmål på internetsider, og her er der uanede muligheder indenfor de emner klassen arbejder med. Nogle af de sider der anvendes meget på Vester Hassing skole, på disse klassetrin, er danske-dyr.dk og læsløs.dk.
Elever i 3. og 4. klasse bør begynde at forholde sig til relevansen af indholdet i de bøger og på de sider de finder. Sammen med eleverne skal der sættes mål for læsningen.
Det er vigtigt at eleverne læser alderssvarende tekster af forskellig type. Al læsning er værdifuld.
Forberedelse
I mange undervisningsmaterialer er der øvelser til førlæsning som disse, som understøtter elevernes forståelse af læseformål, brug dem, hvis du synes de er gode, ellers er VØL altid et godt redskab.
På portalen dansk3-6.gyldendal.dk arbejdes der ofte med nøgleord, for eksempel i forløbet Nær Novellen.
Nøgleord og skabeloner kan hjælpe eleverne med at strukturere viden og skabe overblik. Skabelonen Mindmap kan findes i en app som SimpleMind.

På portalen dansk3-6.gyldendal.dk arbejdes der ofte med nøgleord, for eksempel i forløbet Nær Novellen.
Nøgleord og skabeloner kan hjælpe eleverne med at strukturere viden og skabe overblik. Skabelonen Mindmap kan findes i en app som SimpleMind.

Begyndende genrekendskab kommer også ind i billedet. Eleverne skal kunne skelne oplevelseslæsning fra faglig læsning, her kan genretræet være en god start.




Genretræerne kan bestilles som plakater fra forlagene.
Afkodning
hurtigt og sikkert
sammensætning af ord
ordklasser og bøjning
Sprogforståelse
Vi underviser i brugen af og anvender ordbøger og opslagsværker - især Gyldendals røde ordbøger. Gennem dialog på klassen og i grupper arbejdes der også med ord og sprogforståelse.
Tekstforståelse
Vi arbejder med læseforståelsesstrategier.
Det kunne være:
Hukommelsesstrategier - mix og match, filmproduktion
Elaboreringsstrategier - klassesamtale, arbejde med synonymer og antonymer, kahoot
Overvågningsstategier - rollelæsning, quiz og byt (elevforberedt eller lærerforberedt)
Organisationsstrategier - Apps til mindmap og venn-diagram
Der findes masser af inspiration på undervis.dk.
Det kunne være:
Hukommelsesstrategier - mix og match, filmproduktion
Elaboreringsstrategier - klassesamtale, arbejde med synonymer og antonymer, kahoot
Overvågningsstategier - rollelæsning, quiz og byt (elevforberedt eller lærerforberedt)
Organisationsstrategier - Apps til mindmap og venn-diagram
Der findes masser af inspiration på undervis.dk.
Sammenhæng
I tekster som novellen 'Ispigen' af Bent Haller arbejder vi med teksters perspektivering, budskaber og tema.
For at opnå viden om visualiseringsformer skriver eleverne selv bøger i BookCreator ud fra børnebøger som f.eks. 'Vitello' af Kim Fupz Aakeson. Inden da har vi arbejdet stilladserende med forfatterens sætningsopbygning og lay-out.
Læsning i dansk i 5. og 6. klasse
På 5. og 6. årgang skal der stadig arbejdes med materialerne, som er blevet brugt på 3. og 4. årgang, for at videreudvikle elevernes færdigheder. Sådan kan der arbejdes videre med målene:
Finde tekst
For at eleverne kan vurdere relevansen at deres søgeresultater, er det en støtte at kunne skærmlæse. Nedenstående læsestrategi hænger i alle klasser i C-klyngen, så anvend den med jævne mellemrum - gerne ved stilladsering.
For at eleverne kan vurdere relevansen at deres søgeresultater, er det en støtte at kunne skærmlæse. Nedenstående læsestrategi hænger i alle klasser i C-klyngen, så anvend den med jævne mellemrum - gerne ved stilladsering.
Lav turistbrochurer om steder som eleverne har besøgt i sommerferien, på Pages findes tre forskellige skabeloner. For at få indhold i brochuren skal eleverne søge oplysninger på nettet og vurdere relevansen af disse.
Forberedelse
Eleverne bør blive bevidste om læseformålet, både tekstens formål og eget formål og sammenholde de to ting. Her kan det være godt at være sikker i orienteringslæsning, altså være vant til det.
For at synliggøre forskellen på oplevelseslæsning og faglig læsning, kan man lave en meddigtningsopgave, hvor den skønlitterære bog "Veronika lyder som harmonika" omskabes til et afsnit af TV-programmet Sporløs.
Afkodning
Komplekse ord skal læses hurtigt og sikkert. Det kan trænes ved at arbejde med læsning på flere måder eller læsning efterfulgt af formidling af det læste, hvor eleverne laver en tegnefilm efter at have læst novellen "David og Goliat". Her kan læreren se i tegnefilmen om teksten er afkodet korrekt.
Komplekse ord skal læses hurtigt og sikkert. Det kan trænes ved at arbejde med læsning på flere måder eller læsning efterfulgt af formidling af det læste, hvor eleverne laver en tegnefilm efter at have læst novellen "David og Goliat". Her kan læreren se i tegnefilmen om teksten er afkodet korrekt.
Både når der arbejdes med regler for sammensætning af ord, ordklasser og regler for bøjning o.a., kan det gøres lidt sjovere, ved at inddrage små filmklip og bevægelse i undervisningen.
Sprogforståelse
Vi har stadig analoge ordbøger og opslagsværker, men efterhånden anvender vi mest følgende opslagsværker:
Ordbogen.comordnet.dk/ddo
Alle ligger som apps, nogle med adgang via uni-login.
Ugens talemåde, måske ved hjælp af Alineas plakat,kan være en måde at arbejde med denne genre.

Dette spil om talemåder sætter også gode diskussioner igang.

Dette spil om talemåder sætter også gode diskussioner igang.
Tekstforståelse
Disse grafiske modeller giver bedre forståelse af tekststrukturer for de fleste elever.

Disse grafiske modeller giver bedre forståelse af tekststrukturer for de fleste elever.


Hvis eleverne skal lave en booktrailer, vi har med held gjort det til "Sidsdæ Sjangsæ", bliver de tvunget til at forstå tekstens struktur, og ved fremlæggelsen bliver det tydeligt for læreren om målet er nået.
I kan også klippe tekster i stykker og sætte sammen igen, f.eks. Dronningens nytårstale. Efterfølgende kan eleverne skrive deres egen nytårstale og holde den for klassen, eller optage den. Det kræver og giver tekstforståelse at arbejde på denne måde.
Der kan også arbejdes med at tegne eksempelvis miljøet i en tekst. Der kan tegnes på forskellige apps, men et stykke papir og farveblyanter vækker også stadig glæde.
I kan også klippe tekster i stykker og sætte sammen igen, f.eks. Dronningens nytårstale. Efterfølgende kan eleverne skrive deres egen nytårstale og holde den for klassen, eller optage den. Det kræver og giver tekstforståelse at arbejde på denne måde.
Der kan også arbejdes med at tegne eksempelvis miljøet i en tekst. Der kan tegnes på forskellige apps, men et stykke papir og farveblyanter vækker også stadig glæde.
Sammenhæng
tekstens budskab - påvirkende funktion
perspektiv og sammenligning af disse
novellearbejde med analysemodel
Mig og fanden - skyggen
blog med diverse opgaver
HCA
juleemne i 6. klasse efterfulgt af formidling
Biografi - selvbiografi
Drengen med sølvhjelmen
Mørkebarnet - sonetkrans - kopier billeder og hæng i klassen, på, bag og mellem linierne (også i arb med billedromaner)piccollage (tager ord fra teksten)
Arb med skuespil
Og endelig, det kan ikke siges for tit, for det hjælper, læs derhjemme i 20 minutter - hver dag!
perspektiv og sammenligning af disse
novellearbejde med analysemodel
Mig og fanden - skyggen
blog med diverse opgaver
HCA
juleemne i 6. klasse efterfulgt af formidling
Biografi - selvbiografi
Drengen med sølvhjelmen
Mørkebarnet - sonetkrans - kopier billeder og hæng i klassen, på, bag og mellem linierne (også i arb med billedromaner)piccollage (tager ord fra teksten)
Arb med skuespil
Og endelig, det kan ikke siges for tit, for det hjælper, læs derhjemme i 20 minutter - hver dag!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar