I arbejdet med læsehastighed, er her nogle tommelfingerregler og gode ideer til hvordan det kan gribes an.
Måling af læsehastigheden:
Informer eleverne om, at det er en læsehastighedstest. De skal læse så hurtigt, de kan, samtidig med at de ikke læser så hurtigt, at det går ud over deres forståelse af det læste. Der vil være kontrolspørgsmål til teksten ved endt læsning.
Lad klassens elever begynde samtidigt.
Lad eleverne læse i 5 minutter. Når der siges stop, sætter eleverne en tydelig lodret streg, der hvor de er kommet til.
Vælg en tekst med en passende sværhedsgrad.
Tæl de læste ord op og del tallet med 5 – så fremkommer et resultat på, hvor mange ord i minuttet eleverne læser.
Hastighed efter klassetrin:
4. klassetrin: 120-150 ord i min.
5. klassetrin: 150-170 ord i min.
6. klassetrin: 170-200 ord i min.
7. klassetrin: 200-225 ord i min.
8. klassetrin: 225-250 ord i min.
9. klassetrin: > 250 ord i min.
3 øvelser som kan træne læsning og hastighed:
Fartkort
Hvis eleverne springer tilbage i teksten, fordi de er bange for ikke at få det hele med, er et fartkort en god ide. Dette vil presse dem til at læse lidt hurtigere, end de bryder sig om.
- Tag et postkort, et stykke hvidt pap/karton eller lignende
- Læg kortet oven over sidens øverste linje (det er vigtigt at det ikke ligger under det du læser)
- Før det ned over sidens linier efterhånden som du får dem læst
- Hvor hurtigt kan du presse dig selv?
Ved at bruge fartkortet jævnligt kan der indlæres et bedre læsetempo.
Udskriv et fartkort til hver elev på hvid karton. Lad eleverne skrive navn og eventuelt gøre fartkortet lidt personligt på den anden side.
Udskriv et fartkort til hver elev på hvid karton. Lad eleverne skrive navn og eventuelt gøre fartkortet lidt personligt på den anden side.
a-b-c-træning
Ikke alle tekster skal læses ens, og via denne metode kan eleverne lære at skifte læsetempo. Prøv dette:
- Almindelig læsning i 3 minutter.
- Hurtiglæsning i 8 minutter - Hold fast i hovedpunkterne i teksten.
- Spurtelæsning i 4 minutter - Tag ikke hensyn til forståelsen.
Gentag øvelsen efter nogle dage.
Sammenlign læsemængden fra første og andet forsøg - er der forskel?
Sammenlign læsemængden fra første og andet forsøg - er der forskel?
5-5-5-træning
- Sæt et lille mærke i bogen, læs i 5 minutter og se hvor langt du kom.
- Gå tilbage til start, læs i 5 minutter og se hvor langt du kom nu.
- Gå igen tilbage til start, læs i 5 minutter og se hvor langt du kom.
Læsemængden skulle gerne øges og der bør opstå bevidsthed om, at det kan betale sig at læse teksten igen, både i forhold til hastighed og forståelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar