Læsekonference
Hvert år afholdes der læsekonference i maj eller juni måned. Her deltager dansklærerne fra en årgang, læsevejlederne og koordinatoren af kompetencecenteret. På dette møde drøftes de 5-6 elever, som lærerne har mest brug for støtte til - både svage og stærke læsere, og hvad der kan gøres for dem. Der er naturligvis også mulighed for at drøfte læsning i hele klassen. Dansklæreren forbereder sig til mødet ved at udfylde nedenstående skema sammen med teamet og deler det udfyldte skema med læsekonferencens deltagere senest 3 hverdage inden mødet.
Skema til læsekonferenceHvert år afholdes der læsekonference i maj eller juni måned. Her deltager dansklærerne fra en årgang, læsevejlederne og koordinatoren af kompetencecenteret. På dette møde drøftes de 5-6 elever, som lærerne har mest brug for støtte til - både svage og stærke læsere, og hvad der kan gøres for dem. Der er naturligvis også mulighed for at drøfte læsning i hele klassen. Dansklæreren forbereder sig til mødet ved at udfylde nedenstående skema sammen med teamet og deler det udfyldte skema med læsekonferencens deltagere senest 3 hverdage inden mødet.
Overlevering i dansk
Hvert år afholdes der overlevering i faget dansk mellem årgangene. Her snakkes om årsplaner, videndeling af indhold i undervisningen, apps, evaluering og test m.m. Der er desuden overlevering fra børnehaven til indskoling.
Andre faste tiltag
Forskningsmæssigt og erfaringsmæssigt ved vi, at det er tidlig indsats der virker, derfor ligger de fleste faste tiltag tidligt i skoleforløbet.
Faste tiltag
| |
Indskoling
|
Overlevering fra børnehave til indskoling - børnehaveklasselederne og kompetencecenteret deltager.
0. klasse: Læsevejleder og kompetencencenteret deltager løbende i børnenes sproglige opmærksomhed og udvikling. Der udarbejdes sproglig vurdering af børnene i efteråret i 0.klasse. 1. og 2. klasse: Der afholdes kursus i læseløft. Alle børn får testet deres LIX-niveau. Undervisning på små hold periodevis. Introduktion til AppWriter. |
Mellemtrin
|
Alle elever får kursus i brugen af AppWriter og anvender det i den udstrækning der er brug for det.
I 3. klasse screenes alle elever for dysleksi (ordblindhed). Efterfølgende tages Ordblindetesten på de elever der viser tegn på dysleksi.
Undervisning på små hold periodevis.
Kurser i faglig læsning.
Kurser i læseteknikker og læseforståelsesstrategier.
|
Udskoling
|
Oplæg om læseforståelsesstrategier i faglig læsning.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar